بررسی اثر گیرمو دل تورو کارگردان مکزیکی
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

بررسی اثر گیرمو دل تورو کارگردان مکزیکی

نام فیلم از ستون فقرات جنین‌هایی که در یک شیشه هستند، گرفته شده است. این جنین‌ها مثل ترشی، در آب قرار داده شده‌اند و آب این جنین‌ها به وسیلۀ دکتر، فروخته می‌شود تا هزینه‌های یتیم‌خانه را تأمین کند! این عادی‌سازی کارهای عجیب و شیطانی به وسیلۀ دل تورو سابقه دارد. در فیلم کرونوس نیز مفهوم خون‌خواری عادی شمرده می‌شود.

در فیلم ستون فقرات شیطان، با اینکه دکتر اهل علم است و در ظاهر اعتقادی به روح ندارد، اما در باطن به روح اعتقاد دارد. فیلم نیز در کنار پذیرش وجود روح، شیاطین واقعی را انسان‌های ستمکار نشان می‌دهد، نه بمبی که از آسمان افتاده و منفجر نشده است! و نه روح سرگردان ترسناک! فیلم پر از خون و صحنه‌های ترسناک از روح سانتی است. اما دشمن اصلی انسان‌ها، خود انسان‌ها هستند و نه سانتی.

در پایان فیلم گیرمو دل تورو، دکتر نیز که از فروش آب ستون فقرات شیطان، هزینه‌های یتیم‌خانه را می‌داد‌، پس از مرگ خود به مانند سانتی، در یتیم‌خانه ظاهر می‌شود. یعنی روح دکتر نیز سرگردان است و همانجا خواهد ماند.

تاروت واقعیت دارد!

یکی از نکات مهم فیلم گیرمو دل تورو، این است که کلاهبردارهای شعبده‌باز، با اینکه روش‌های گول زدن مردم را خوب بلد هستند، اما به دو چیز باور دارند. اول تاروت و دوم احضار ارواح. در فیلم گفته می‌شود که تاروت، واقعا تأثیر دارد و نباید مثل ترفندهای شعبده‌بازها با آن برخورد کرد.همچنین از احضار ارواح دوری می‌کنند و آن را باعث نابودی و نزول بلا می‌دانند.

دربارۀ تاروت باید گفت که چون این کارت‌ها با تمرکز عده‌ای شیطان‌گرا و جادوگر درست شده است، هر کس که بر این کارت‌ها تمرکز کند، به آن ارواح شیطانی متصل شده و این کار هیچ عاقبت خوبی برای وی ندارد.

همچنین کارت‌های تاروت به دلیل مناسک پشت پرده‌اش، اگر در خانه‌ای باشد، باعث حضور شیاطین شده و برای نفوذ شیطان‌های جنی در خانه‌های ما تبدیل به درگاهی می‌شود. بنابراین استفاده از تاروت، به هیچ وجه توصیه نشده و نتایجی هم که دارد، به دلیل نفوذ شیاطین، غیردقیق و ناکافی است.

به همین علت بهتر است به جای استفاده از تاروت و اتصال به شیاطین، به خداوند متصل شویم و با سپردن کار خود به خداوند، در مواقع شک از او کمک بگیریم.

احضار ارواح نیز در نگاه دقیق فلسفی، با این کارهای سطحی اتفاق نمی‌افتد. این رمّال‌ها نیز با جنیان در ارتباط بوده و آن‌ها را احضار می‌کنند، به همین دلیل اشارۀ این فیلم گیرمو دل تورو دقیق و پسندیده است که باید از احضار ارواح دوری کرد.


در پایان فیلم، شخصیت اصلی به دلیل ظلم‌های خود دچار سرنوشت ننگینی می‌شود. اما این اتفاق اصلا توجیه‌پذیر نیست؛ چرا کسی که مهارت‌های متعددی دارد، باید دوباره برود و پست‌ترین شغل را برای خود انتخاب کند؟ مگر در شهرهای دیگر فرصت شغلی وجود ندارد؟ این پایان ضعیف فیلم گیرمو دل تورو باعث شده است علی‌رغم میزانسن‌های جذاب و بازیگرهای مطرح، نتواند فیلمی جذاب و سرگرم‌کننده باشد




:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: